سری پیچ گوشتی یا Bit قطعه انتهایی پیچ گوشتی است که می تواند ثابت یا متغیر باشد. بیت پیچ گوشتی اشکال مختلفی دارد و از انواع دو طرفه و چهار طرفه پرکاربردترین آنها محسوب می شود. دانستن ویژگی ها و تنوع آنها می تواند در هنگام خرید و انتخاب یک پیچ گوشتی مناسب کمک کننده باشد.

ویژگی های سر پیچ گوشتی

سر پیچ گوشتی از فولاد وانادیوم و روکش کروم ساخته شده است. همچنین می تواند از تیتانیوم، فولاد ضد زنگ یا فولاد پرسرعت ساخته شود. در برخی موارد سر پیچ گوشتی مغناطیسی است. خاصیت مغناطیسی سری پیچ گوشتی از افتادن پیچ در حین کار جلوگیری می کند.

تنوع سر پیچ گوشتی و مزایای آنها

شکل‌های مختلف پیچ‌ها منجر به تنوع زیادی از بیت‌های پیچ گوشتی می‌شود. لطفا توجه داشته باشید که اگر برای همان پیچ از پیچ گوشتی مخصوص استفاده نکنید، خطر آسیب دیدن پیچ وجود دارد. بیت های مختلف با قابلیت جدا شدن از میله پیچ گوشتی گزینه های زیادی را پیش روی مصرف کنندگان قرار داده است.

https://www.hardwarecity.com.sg/category/Screwdriver-Bits

وجود مجموعه های پیچ گوشتی مصرف کنندگان را از خرید تعداد زیادی پیچ گوشتی معاف کرده است. ست های پیچ گوشتی برای مصرف کنندگان با فضای محدود عالی هستند. همچنین حمل و نقل آنها به راحتی انجام می شود.

سری پیچ گوشتی

کنترل انواع پیچ گوشتی

انواع مختلفی از سری پیچ گوشتی بر اساس شکل سری پیچ ها وجود دارد. طبقه بندی معمول انواع بیت به شرح زیر است:

دو طرفه یا تخت (Slotted) به اختصار SL. می تواند یک سر یا دو سر باشد. بیت پیچ گوشتی دو طرفه گشتاور کمی دارد و برای استفاده از آن به نیروی بیشتری نیاز دارد.

بیت پیچ گوشتی فیلیپس یا به اختصار PH. سری پیچ گوشتی فیلیپس بعد از پیچ گوشتی بیت پرکاربردترین مدل است. این مدل با هدف افزایش گشتاور طراحی شده است. سر آن به شکل صلیب دیده می شود. PH از سایز صفر تا چهار تولید می شود و سایز دو مفیدتر است.

بیت پیچ گوشتی چهارگانه یا به اختصار PZ. این مدل از پیچ گوشتی فیلیپس تکامل یافته است. به این ترتیب کمتر می لغزد و استفاده از آن آسان تر می شود.

بیت خورشیدی با کد T یا Security T از سری پیچ گوشتی های خورشیدی در صنایع برق، الکترونیک، مکانیک و ... استفاده می شود.

Starbit یا Trex. گشتاور زیادی دارد و بیشتر در صنایع مکانیکی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : پالت ابزار پلاستیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع سری پیچ گوشتی قابل تعویض

از سری پیچ گوشتی ها در ابزارهایی مانند دریل برقی، پیچ گوشتی برقی یا پیچ گوشتی جعبه ای استفاده می شود. مدل‌های مختلف پیچ‌گوشتی بسته به تک سر یا دو سر بودن عبارتند از:

انواع سری پیچ گوشتی

  • یک سر دو طرفه : یک سطح صاف در یک طرف و یک بیت دو طرفه در طرف دیگر وجود دارد.
  • سر چهار وجهی : یک سطح صاف در یک طرف و یک بیت چهار طرف در طرف دیگر.
  • دوسو دو سر : دوسو بیت در دو طرف وجود دارد.
  • دو طرفه چهار طرفه : بیت چهار طرفه از دو طرف قابل مشاهده است.
  • دو سر یک طرف، دو طرف، یک طرف چهار طرف : یک طرف یک بیت دو طرفه، یک طرف دیگر، یک بیت چهار طرفه است.

منبع : https://sg.rs-online.com/web/c/hand-tools/screwdrivers-hex-torx-keys/screwdriver-bits/

https://www.bosch-pt.com.sg/sg/en/screwdriver-bits-2865241-ocs-ac/